Projekt Erasmus+ w Szkole Przyszłości – podsumowanie działań w II semestrze 2016/2017

Napisane przez Joanna Chwalisz

28 sierpnia 2017

Sprawozdanie z działalności w ramach projektu Erasmus + „Szkoła Przyszłości – szkołą nowoczesnego Europejczyka”

semestr II w roku szkolnym 2016/2017

Upłynął rok od czasu, kiedy nasza szkoła otrzymała dotację z Unii Europejskiej w programie Erasmus+ Mobilność Kadry Szkolnej w celu realizacji dwuletniego projektu „Szkoła Przyszłości – szkołą nowoczesnego Europejczyka”.

Po odbyciu mobilności zagranicznych, sześciu nauczycieli naszej szkoły podjęło szereg działań propagujących i rozwijających ten projekt, zarażając swoim entuzjazmem i motywując do działania również innych pracowników szkoły, którzy nie brali bezpośrednio udziału w wyjazdach. Upowszechniając informacje na temat projektu w środowisku lokalnym, a także międzynarodowym, nawiązaliśmy współpracę z innymi nauczycielami z Polski i zagranicy.

Naszą szkołę można śmiało nazwać Szkołą Projektów, bowiem w minionym roku szkolnym przeprowadziliśmy ich aż 8, z czego 6 zagranicznych. Nawiązane kontakty zaowocują w przyszłym roku szkolnym wizytami zaprzyjaźnionych nauczycieli z Hiszpanii, Francji i Węgier. Współpraca projektowa pozwala naszej placówce poszerzać wymiar europejski, nauczycielom umożliwia wymianę dobrych praktyk i pomysłów w dziedzinie edukacji oraz bieżące śledzenie europejskich trendów, a uczniom otwarcie się na inne kultury i bezpośrednią możliwość komunikowania się w językach obcych. Dzieci doświadczają w praktyce wagi hasła jednej z edycji Europejskiego Dnia Języków „Języki to nasza siła!”.

Działania, jakie zostały zrealizowane w II semestrze tego roku to:

  • wprowadzanie elementów CLIL, czyli słownictwa w języku angielskim podczas zajęć zintegrowanych w klasie I – słownictwo pokrywające się z tematyką realizowaną na zajęciach: „Dbamy o zdrowie”, „Ziemia naszym domem”, wiosna, Wielkanoc, transport oraz korzystanie z tej metody podczas wielu lekcji języka angielskiego, zwłaszcza w klasach starszych, w celu wprowadzenia treści merytorycznych z obszarów tj. historia, przyroda, geografia czy sztuka, gdzie język jest narzędziem aktywnie wykorzystywanym przez uczniów do poszukiwania i przyswajania informacji z różnych dziedzin
  • zajęcia z programem Scratch – wprowadzenie kolejnych elementów i narzędzia tego programu – Control; część komend i poleceń była wydawana w języku angielskim

  • projekt w języku angielskim w klasie I „Flat Stanley” („Clément applati”) ze szkołą francuską Ecole Saint Michel z miejscowości Bourjoin-Jallieu – wymiana zadań i aktywności oraz korespondencji, spotkanie na Skype, wymiana informacji o Polsce i Francji oraz zdjęć papierowego bohatera Stanleya (fr. Clement) podczas wykonywania z dziećmi codziennych czynności, zwiedzania miasta lub z podróży
  • anglojęzyczne zajęcia dodatkowe „Play Time!” – gry i zabawy dla uczniów klas I-III ułatwiające zapamiętywanie słownictwa, tj. „I have, who has?”, Memory game, Just show!, Listen and check, Flashcards, Taking as fast as you can, Simon says. Gry i zabawy prowadzone były w obrębie tematów: Sports, Transport, Emotion, Jobs.

  • koło języka hiszpańskiego „¿Qué pasa?” – kontunuacja kursu: poznawanie słownictwa na poziomie początkującym, gry i zabawy w języku hiszpańskim, nauka piosenek, notatki oparte o metodę Sketchnoting

  • hiszpańskojęzyczny projekt eTwinning w klasie II „Vamos a aprender polaco” ze Szkołą Podstawową Colegio Abaco w Madrycie mający na celu naukę hiszpańskich uczniów języka polskiego: uczniowie klasy 2 nagrali trzy filmy, w których uczą polskich słów, po kursie miała miejsce wideokonferencja jako egzamin dla uczniów z Madrytu

  • wymiana nauczycielska pomiędzy Szkołą Przyszłości a Colegio Abaco – nauczycielka klasy II miała okazję przez tydzień prowadzić zajęcia z języka polskiego w Colegio Abaco w Madrycie, a nauczycielka w-f u zajęcia zumby

  • zakup kolekcji książek – bajek dla dzieci – w języku hiszpańskim w celu wzbogacenia biblioteki i nowych pomysłów na lekcje z języka hiszpańskiego

  • zajęcia dodatkowe NeverEndingStory – czytanie bajek w języku angielskim

  • projekt eTwinning w języku angielskim „Let’s say HELLO!” w klasie III ze szkołą z Budapesztu Kerületi Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium – wymiana prezentacji i quizów, wykonywanie przygotowanych tematycznie zadań i aktywności, korespondencja z okazji Świąt oraz spotkania na Skype

  • zajęcia anglojęzyczne ART dla klas IV-VI, czyli o sztuce po angielsku – poznawanie wybitnych malarzy i ich dzieł, nurtów w sztuce, tworzenie prac plastycznych i nabywanie umiejętności opisywania i komentowania dzieł sztuki

  • cykl zajęć dotyczących stereotypów i procesu stereotypizacji dla wszystkich uczniów kl I-VI, roli i funkcji stereotypu na podstawie stereotypowych ocen poszczególnych narodowości europejskich

  • polsko-francuski projekt interdyscyplinarny „Bajki la Fontaine” w klasie V i zaproszenie do współpracy na platformie eTwinning prywatnej szkoły podstawowej Ecole Saint Michel z miejscowości Bourjoin-Jallieu z Francji – spotkania na Skype, prezentacja bajek recytowanych po polsku i francusku, współtworzenie produktu końcowego w postaci eBooka z bajkami, tekstami, pracami plastycznymi i nagraniami recytacji uczniów obu szkół
  • projekt eTwinning z Rumunią „Moi et mon école” w klasie VI – korespondencja w języku francuskim między uczniami na temat wybranych świąt i zwyczajów w naszych krajach
  • Portfolio językowe na lekcjach języka francuskiego w klasie VI – nowoczesne narzędzie pomagające uczniom w ewaluacji swoich metod uczenia się i postępów językowych
  • organizacja konkursów wiedzy językowej, plastycznych i recytatorskich w celu rozwijania kompetencji językowych uczniów, umiejętności autoprezentacji, poszerzanie znajomości kultury innych krajów
  • udział w kursach i szkoleniach językowych kadry pedagogicznej zapewniający stały rozwój kompetencji językowych, umożliwiający prowadzenie projektów międzynarodowych, ich nadzorowanie oraz porozumiewanie się z kandydatami na nauczycieli anglojęzycznych i z rodzicami nowych uczniów w języku angielskim
  • organizacja lub współtworzenie projektów wpływające na rozwijanie zmysłu inicjatywy i przedsiębiorczości wśród uczniów i nauczycieli
  • zaproszenie nauczycieli ze szkoły Colegio Abaco z Madrytu, Ecole Saint Michel z miejscowości Bourjoin-Jallieu z Francji oraz ze szkoły Kerületi Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium z Budapesztu do naszej placówki w związku z udziałem w programie Erasmus+ w nowym roku szkolnym w celu obserwacji zajęć językowych i wymiany dobrych praktyk

 


OFICJALNY FACEBOOK

Klasa IIIA w ramach kształtowania komunikacji bez przemocy brała udział w zajęciach z psychologiem będące wstępem do rozmowy o potrzebach 🗣Uczniowie rozwijali kreatywne myślenie poprzez odpowiedź na pytanie: Jak z drucika kreatywnego, talerzyka papierowego i kawałka sznurka zbudować pająka.Następnie analizowaliśmy potrzeby pająka. Kolejna lekcja będzie poświęcona analizie własnych potrzeb jako motywacji naszego działania. ... See MoreSee Less
Zobacz na Facebook
Uczniowie klasy 1 nawiązali znajomość ze swoimi rówieśnikami z Nairobi. Emocji nie brakowało 🙂 Nasi pierwszoroczniacy przywitali się i zaprosili do wspólnej zabawy. Klasa na tą okazję przygotowała autorskie jesienne zabawy. Natomiast dzieci z Kenii zaśpiewały dla nas piosenki 🎤🎼A wszystko to działo się w ramach projektu Face to Face with the World. Kolejne spotkania już wkrótce! ... See MoreSee Less
Zobacz na Facebook

Pozostałe artykuły

10 lecie Europejskiej Szkoły Przyszłości

10 lecie Europejskiej Szkoły Przyszłości

Obchodzimy 10-lecie istnienia Europejskiej Szkoły Przyszłości!   Za nami wiele niezwykłych wspomnień i dużo ważnych osiągnięć. Jesteśmy dumni z rozwoju naszej szkolnej społeczności. Jak na każdych urodzinach, tak i u nas nie mogło zabraknąć tortu, świeczek, życzeń...

czytaj dalej
Zielony tydzień w klasie 7 i 8 :)

Zielony tydzień w klasie 7 i 8 🙂

W ramach zielonego tygodnia uczniowie klasy VII i VIII uczestniczyli w warsztatach tematycznych w Manufakturze Czekolady. W trakcie spotkania zaprojektowaliśmy własne tabliczki, poznaliśmy wszystkie czynności w procesie produkcji czekolady od samego ziarna,...

czytaj dalej

Bądź na bieżąco z wpisami na blogu

Poznaj Europejską Szkołę Przyszłości

Prowadzimy nabór do klasy I oraz nabór uzupełniający do niektórych klas.

Śledź nasze media społecznościowe