Konkursy językowe – nie tylko dla ponadprzeciętnie uzdolnionych

Napisane przez Magda Czech

19 maja 2021

Niezależnie od tego, jakie są kompetencje językowe ucznia, uczestnictwo w konkursach językowych może przynieść wymierne korzyści. Istnieje ogromna różnorodność konkursów, których nadrzędnym celem jest rozbudzenie wśród uczniów zainteresowania językiem angielskim. Uczestnictwo w konkursach językowych może przynieść także szereg korzyści nie tylko uczniom wybitnie uzdolnionym.

W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na możliwość rozwinięcia uzdolnień przez uczestników. Wielu uczniów przejawia unikalne zdolności, które tylko niekiedy są zauważone przez nich samych a w innych przypadkach przez otoczenie czyli nauczycieli, rodzinę bądź rówieśników. Poprzez uczestnictwo w konkursie uczeń ma możliwość połączenia podczas przygotowań do danego konkursu przedmiotowego przyjemnego z pożytecznym, czyli pasję i łatwość w przyswajaniu nowych wiadomości i umiejętności.

Przygotowania do konkursu, które w głównej mierze przyjmują formę samodzielnego doskonalenia i rozwijania umiejętności językowych, przyczyniają się przede wszystkim do budowy postawy odpowiedzialności i proaktywności w procesie uczenia się. Uczniowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg tego procesu, dzięki czemu są jego współautorami i uczą się w ten sposób odpowiedzialności za podjęte zobowiązania.

Kolejną korzyścią z uczestnictwa w konkursie jest motywowanie uczniów do nauki języka angielskiego. Poziom motywacji do nauki jest zwiększany nie tylko przez możliwość otrzymania dobrej oceny, nagrody bądź dyplomu (motywacja zewnętrzna), ale także zainteresowanie materiałem i procesem ciągłego uczenia się, co rozwija motywację wewnętrzną ucznia. H. Gardner (2002) w swojej teorii wielorakiej inteligencji odwołuje się do pojęcia uskrzydlenia jako najlepszej metody uczenia dzieci, uruchamiającej motywację wewnętrzną. Stan uskrzydlenia czuje się gdy osiąga się szczyt swoich możliwości, albo wykracza poza to, czego się dotychczas dokonało. Dzięki możliwości udziału
w konkursach uczniowie mogą być efektywnie stymulowani do nauki, aby odnosili więcej sukcesów w szkole, życiu codziennym, ale również w przyszłości w pracy, a tym samym mieli szansę osiągnąć i utrzymać stan uskrzydlenia.

Spodziewaną korzyścią jest również możliwość odczuwania mniejszych trudności podczas przyszłej nauki do sprawdzianów i egzaminów. Wynika to z konieczności wcześniejszego opanowania przez ucznia nadprogramowego materiału czyli wychodzącego poza podstawę programową, co z pewnością może ułatwić przyswojenie wiedzy, a ponadto pozwoli lepiej przygotować się do podjęcia studiów. Warto również zaznaczyć, że finalistom
i laureatom konkursów łatwiej będzie się dostać zarówno do dobrych szkół średnich oraz na oblegane przez kandydatów profile.

Kolejnym wątkiem wartym uwagi w odniesieniu do korzyści płynących z udziału w konkursach jest inspiracja do aktywnego i ukierunkowanego na jasno zdefiniowany cel wykorzystania nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz mediów cyfrowych w nauce języków obcych.

Niemniej istotny jest fakt, że wszyscy uczestnicy przygotowując się do współzawodnictwa w konkursach językowych poszerzają swoją wiedzę o krajach anglojęzycznych, i rozwijają horyzonty w zakresie percepcji możliwości rozwoju oraz opcji twórczego spędzania czasu.

Mając na uwadze wszystkie korzyści płynące z uczestnictwa w konkursach językowych, nie da się nie zauważyć, że zdecydowana większość uczniów powinna spróbować swoich sił w tego typu inicjatywach.

Drodzy Rodzice, poniżej znajdziecie wykaz wartościowych konkursów w których warto rozważyć udział Waszego Dziecka w kolejnym roku szkolnym. Równocześnie na bieżąco będziemy Was informować o zbliżających się okazjach. 😊

Konkurs kuratoryjny  z języka angielskiego

Olimpus z języka angielskiego

Olimpusek z języka angielskiego

Galileo

Spelling Master

Konkurs Literowania A Sheep on a ship

Multitest

Orzeł języka angielskiego

Memory Master

Odpowiednie dać obce słowo – konkurs recytatorski

Filotimo

The Bat Kid

Focus

Pingwin i Panda

OFICJALNY FACEBOOK

Klasa IIIA w ramach kształtowania komunikacji bez przemocy brała udział w zajęciach z psychologiem będące wstępem do rozmowy o potrzebach 🗣Uczniowie rozwijali kreatywne myślenie poprzez odpowiedź na pytanie: Jak z drucika kreatywnego, talerzyka papierowego i kawałka sznurka zbudować pająka.Następnie analizowaliśmy potrzeby pająka. Kolejna lekcja będzie poświęcona analizie własnych potrzeb jako motywacji naszego działania. ... See MoreSee Less
Zobacz na Facebook
Uczniowie klasy 1 nawiązali znajomość ze swoimi rówieśnikami z Nairobi. Emocji nie brakowało 🙂 Nasi pierwszoroczniacy przywitali się i zaprosili do wspólnej zabawy. Klasa na tą okazję przygotowała autorskie jesienne zabawy. Natomiast dzieci z Kenii zaśpiewały dla nas piosenki 🎤🎼A wszystko to działo się w ramach projektu Face to Face with the World. Kolejne spotkania już wkrótce! ... See MoreSee Less
Zobacz na Facebook

Pozostałe artykuły

10 lecie Europejskiej Szkoły Przyszłości

10 lecie Europejskiej Szkoły Przyszłości

Obchodzimy 10-lecie istnienia Europejskiej Szkoły Przyszłości!   Za nami wiele niezwykłych wspomnień i dużo ważnych osiągnięć. Jesteśmy dumni z rozwoju naszej szkolnej społeczności. Jak na każdych urodzinach, tak i u nas nie mogło zabraknąć tortu, świeczek, życzeń...

czytaj dalej
Zielony tydzień w klasie 7 i 8 :)

Zielony tydzień w klasie 7 i 8 🙂

W ramach zielonego tygodnia uczniowie klasy VII i VIII uczestniczyli w warsztatach tematycznych w Manufakturze Czekolady. W trakcie spotkania zaprojektowaliśmy własne tabliczki, poznaliśmy wszystkie czynności w procesie produkcji czekolady od samego ziarna,...

czytaj dalej

Bądź na bieżąco z wpisami na blogu

Poznaj Europejską Szkołę Przyszłości

Prowadzimy nabór do klasy I oraz nabór uzupełniający do niektórych klas.

Śledź nasze media społecznościowe