eSafety in the Future Classroom Lab – szkolenie w Brukseli
W dniach 9-10 listopada 2017 r. miałam okazję uczestniczyć, w ramach konkursu organizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, w dwudniowym szkoleniu pt. „eSafety in the Future Classroom Lab” z cyklu „Digital citizenship for the future classroom”. Szkolenie odbyło się w Brukseli w centrum szkoleniowym European Schoolnet.
Pierwszego dnia szkolenia program obejmował:
- Zwiedzanie i szczegółowe zapoznanie się z Future Classroom Lab, czyli wzorcową nowoczesną salą lekcyjną wyposażoną w nowe technologie tj. tablice interaktywne, komputery osobiste, piloty do przeprowadzania testów on-line, drukarki 3D, tablety graficzne, kamery, mikrofony i inne sprzęty, które sprawiają, że nauka odbywa się na miarę XXI wieku. W specjalnie przygotowanej przestrzeni uczniowie samodzielnie lub w grupach zdobywają wiedzę z pomocą nowoczesnych narzędzi poprzez indywidualne doświadczenie i praktykę lub podczas pracy metodą projektu, nadzorowani i wspomagani jedynie przez nauczyciela. Hasła przewodnie to: kreatywność, wyobraźnia i niezależność.
- Wystąpienie w grupach uczestników poprzedniego kursu, którzy zaprezentowali nabyte umiejętności z wykorzystaniem poznanych w poprzednich dniach stron i aplikacji.
- Tematykę bezpieczeństwa w sieci w XXI wieku – panujących trendów, wiążącym się z tą dziedziną ryzykiem, przykładami dobrych praktyk i rozwiązań. Kolejna część to bezpieczeństwo w Internecie związane z nauczaniem i uczeniem się, w szczególności odpowiedzialność i krytyczne myślenie w sieci, prywatność, budowanie pozytywnego wizerunku na portalach społecznościowych oraz poczucie odpowiedzialności i refleksji na temat konsekwencji. Zostaliśmy zapoznani ze stroną Better Internet for Kids oraz Web We Want. Dyskutowaliśmy i pracowaliśmy w grupach na temat cyberprzemocy, anonimowości, prywatności, praw autorskich i danych osobowych oraz stworzyliśmy swoisty przewodnik z propozycjami przerwania „Gry konsekwencji” (Game of consequences), które można zaadoptować w środowisku szkolnym.
Drugi dzień szkolenia obejmował tematykę:
- Mowy nienawiści: dyskusja rozpoczęła się od próby konfrontacji pojęć mowa nienawiści a wolność wypowiedzi. Przeanalizowaliśmy to zjawisko na przykładach z Facebooka, youtube, Instagrama i w grupach omawialiśmy przypadki, które znamy z życia naszych szkół, próbując wspólnie znaleźć najlepsze rozwiązania. Przedstawiciele grup omawiali następnie konkretne sytuacje tworząc w ten sposób gotowe scenariusze lekcji.
- Dokonaliśmy podsumowania dwudniowego szkolenia poprzez ewaluację końcową i pamiątkowe zdjęcia.
Uważam to szkolenie za bardzo cenne doświadczenie zawodowe.
Strony Internetowe tj. Better Internet for Kids i Web We Want oraz pomysły uczestników kursu na scenariusze lekcji będą dla mnie inspiracją do prowadzenia godzin wychowawczych związanych z tematem bezpieczeństwa w sieci.
Zdobyłam również nowe narzędzie jakim jest Mentimeter do przeprowadzania ewaluacji i prezentacji czy ćwiczeń interaktywnych.
Miałam również okazję nawiązać znajomość z nauczycielami z innych krajów jako potencjalnych partnerów do nowych projektów eTwinning, wymieniać się doświadczeniami zawodowymi i spędzić z nimi czas w urokliwym mieście znanym z komiksów „Tintin”, czekolady i gofrów.
Joanna Chwalisz