eSafety in the Future Classroom Lab – szkolenie w Brukseli

Napisane przez Joanna Chwalisz

16 grudnia 2017

eSafety in the Future Classroom Lab – szkolenie w Brukseli

W dniach 9-10 listopada 2017 r. miałam okazję uczestniczyć, w ramach konkursu organizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, w dwudniowym szkoleniu pt. „eSafety in the Future Classroom Lab” z cyklu „Digital citizenship for the future classroom”. Szkolenie odbyło się w Brukseli w centrum szkoleniowym European Schoolnet.

20171109_094706

20171109_094827

20171109_105415

Pierwszego dnia szkolenia program obejmował:

  • Zwiedzanie i szczegółowe zapoznanie się z Future Classroom Lab, czyli wzorcową nowoczesną salą lekcyjną wyposażoną w nowe technologie tj. tablice interaktywne, komputery osobiste, piloty do przeprowadzania testów on-line, drukarki 3D, tablety graficzne, kamery, mikrofony i inne sprzęty, które sprawiają, że nauka odbywa się na miarę XXI wieku. W specjalnie przygotowanej przestrzeni uczniowie samodzielnie lub w grupach zdobywają wiedzę z pomocą nowoczesnych narzędzi poprzez indywidualne doświadczenie i praktykę lub podczas pracy metodą projektu, nadzorowani i wspomagani jedynie przez nauczyciela. Hasła przewodnie to: kreatywność, wyobraźnia i niezależność.
  • Wystąpienie w grupach uczestników poprzedniego kursu, którzy zaprezentowali nabyte umiejętności z wykorzystaniem poznanych w poprzednich dniach stron i aplikacji.
  • Tematykę bezpieczeństwa w sieci w XXI wieku – panujących trendów, wiążącym się z tą dziedziną ryzykiem, przykładami dobrych praktyk i rozwiązań. Kolejna część to bezpieczeństwo w Internecie związane z nauczaniem i uczeniem się, w szczególności odpowiedzialność i krytyczne myślenie w sieci, prywatność, budowanie pozytywnego wizerunku na portalach społecznościowych oraz poczucie odpowiedzialności i refleksji na temat konsekwencji. Zostaliśmy zapoznani ze stroną Better Internet for Kids oraz Web We Want. Dyskutowaliśmy i pracowaliśmy w grupach na temat cyberprzemocy, anonimowości, prywatności, praw autorskich i danych osobowych oraz stworzyliśmy swoisty przewodnik z propozycjami przerwania „Gry konsekwencji” (Game of consequences), które można zaadoptować w środowisku szkolnym.

the year-long journey (1)

Drugi dzień szkolenia obejmował tematykę:

  • Mowy nienawiści: dyskusja rozpoczęła się od próby konfrontacji pojęć mowa nienawiści a wolność wypowiedzi. Przeanalizowaliśmy to zjawisko na przykładach z Facebooka, youtube, Instagrama i w grupach omawialiśmy przypadki, które znamy z życia naszych szkół, próbując wspólnie znaleźć najlepsze rozwiązania. Przedstawiciele grup omawiali następnie konkretne sytuacje tworząc w ten sposób gotowe scenariusze lekcji.
  • Dokonaliśmy podsumowania dwudniowego szkolenia poprzez ewaluację końcową i pamiątkowe zdjęcia.

the year-long journey (2)

Uważam to szkolenie za bardzo cenne doświadczenie zawodowe.

Strony Internetowe tj. Better Internet for Kids i Web We Want oraz pomysły uczestników kursu na scenariusze lekcji będą dla mnie inspiracją do prowadzenia godzin wychowawczych związanych z tematem bezpieczeństwa w sieci.

Zdobyłam również nowe narzędzie jakim jest Mentimeter do przeprowadzania ewaluacji i prezentacji czy ćwiczeń interaktywnych.

Miałam również okazję nawiązać znajomość z nauczycielami z innych krajów jako potencjalnych partnerów do nowych projektów eTwinning, wymieniać się doświadczeniami zawodowymi i spędzić z nimi czas w urokliwym mieście znanym z komiksów „Tintin”, czekolady i gofrów.the year-long journey (3)

Joanna Chwalisz

OFICJALNY FACEBOOK

Klasa IIIA w ramach kształtowania komunikacji bez przemocy brała udział w zajęciach z psychologiem będące wstępem do rozmowy o potrzebach 🗣Uczniowie rozwijali kreatywne myślenie poprzez odpowiedź na pytanie: Jak z drucika kreatywnego, talerzyka papierowego i kawałka sznurka zbudować pająka.Następnie analizowaliśmy potrzeby pająka. Kolejna lekcja będzie poświęcona analizie własnych potrzeb jako motywacji naszego działania. ... See MoreSee Less
Zobacz na Facebook
Uczniowie klasy 1 nawiązali znajomość ze swoimi rówieśnikami z Nairobi. Emocji nie brakowało 🙂 Nasi pierwszoroczniacy przywitali się i zaprosili do wspólnej zabawy. Klasa na tą okazję przygotowała autorskie jesienne zabawy. Natomiast dzieci z Kenii zaśpiewały dla nas piosenki 🎤🎼A wszystko to działo się w ramach projektu Face to Face with the World. Kolejne spotkania już wkrótce! ... See MoreSee Less
Zobacz na Facebook

Pozostałe artykuły

10 lecie Europejskiej Szkoły Przyszłości

10 lecie Europejskiej Szkoły Przyszłości

Obchodzimy 10-lecie istnienia Europejskiej Szkoły Przyszłości!   Za nami wiele niezwykłych wspomnień i dużo ważnych osiągnięć. Jesteśmy dumni z rozwoju naszej szkolnej społeczności. Jak na każdych urodzinach, tak i u nas nie mogło zabraknąć tortu, świeczek, życzeń...

czytaj dalej
Zielony tydzień w klasie 7 i 8 :)

Zielony tydzień w klasie 7 i 8 🙂

W ramach zielonego tygodnia uczniowie klasy VII i VIII uczestniczyli w warsztatach tematycznych w Manufakturze Czekolady. W trakcie spotkania zaprojektowaliśmy własne tabliczki, poznaliśmy wszystkie czynności w procesie produkcji czekolady od samego ziarna,...

czytaj dalej

Bądź na bieżąco z wpisami na blogu

Poznaj Europejską Szkołę Przyszłości

Prowadzimy nabór do klasy I oraz nabór uzupełniający do niektórych klas.

Śledź nasze media społecznościowe